Page 50 - Es Busqueret 49
P. 50

Amb  aquest  article  encetam  una   l’acumulació de peces exòtiques, rares   cular. També va aconseguir per al Mu-
        nova secció a Es Busqueret amb la qual   o especials, sinó el coneixement del   seu  algunes  peces  ja  naturalitzades,
        intentarem conèixer una mica més les   seu entorn natural, el d’Artà, el de Ma-  donades pels Pares Franciscans del
        diferents  col·leccions  naturalístiques   llorca, i emprava el col·leccionisme com   poble, capturades a Mallorca anys en-
        històriques repartides pel nostre terri-  a metodologia per al seu estudi. No es                      _
        tori insular, la majoria víctimes de l’oblit   conformava just amb la identificació de
        dins  vells  prestatges,  però  de  tant  en   la peça obtinguda, a la qual s’enfronta-
        tant reclamades pels experts que cer-  va sempre amb pocs recursos i lluny de   D. Llorenç no perseguia
        quen  en  elles  una  fotografia  d’un  mo-  l’ajuda d’experts o d’institucions cientí-
        ment determinat de la nostra història   fiques.  La  seva  determinació,  els  seus   el col·leccionisme
        natural, com a referència necessària per   anys de formació a Barcelona i la seva
        a entendre els vertiginosos canvis que   participació i implicació directa a l’Ins-  purament recol·lector,
        viu actualment el món.              titució  Catalana  d’Història  Natural,  el   o l’acumulació de
                                            conduïren sempre a aplicar un sistema
               La col·lecció d’aucells del Museu
        d’Artà  es va  gestar  a una cambra tan-  meticulós  i metòdic, anotant  sempre   peces exòtiques, rares
                                            totes les dades possibles de cada una
        cada situada a les golfes de la casa de   de les peces de les seves col·leccions.
        l’apotecari Pujamunt, D. Llorenç Garcias   En aplicació d’aquesta metodologia, D.   o especials, sinó el
        i Font, a la plaça des Marxando d’Artà,   Llorenç no acollia cap peça de la que   coneixement del seu
        al  mateix  emplaçament  on  regentava   no  tingués  garantia  que  havia  estat
                                                                                                              _
        la farmàcia del poble. L’atracció de D.   capturada o recollida a Mallorca ja que,    entorn natural
        Llorenç pel món de les aus pot semblar   com  hem  dit,  el  seu  principal  objectiu
        secundària si tenim en compte la seva   era  el  coneixement  de  la  biodiversitat
        especial dedicació al món de la botà-  local que l’envoltava.
        nica i l’entomologia, però el seu interès                               rere, abans de la constitució del Museu.
        ornitològic no resulta diferent al que                                  És precisament en aquest petit nucli ini-
        tenia  per  observar,  estudiar  i  conèixer
        qualsevol  organisme  que  formàs  part  Els inicis de la col·lecció    cial de la col·lecció on trobam les peces
        del seu entorn natural, per la qual cosa   científica                   més antigues, de l’any 1913: un mussol
                                                                                (Otus scops) capturat a Artà, un pingdai
        no deixava passar l’ocasió d’incorporar,                                (Alca torda) trobat mort a la platja de Son
        a la seva col·lecció particular, qualsevol   D.  Llorenç  començà  la  col·lecció   Real (Sta. Margalida) i una xivitona (Acti-
        peça natural que li resultàs d’interès.   ornitològica del Museu d’Artà en el mo-
                                            ment  de  la  seva  inauguració  al  1927,   tis hypoleucos) capturada al Torrent de
             D.  Llorenç  no  perseguia  el  col-  aportant inicialment alguns exemplars   Canyamel (Capdepera). Tot i això, la ma-
        leccionisme  purament  recol·lector,  o   procedents de la seva col·lecció parti-  jor part de peces que entraren al Museu














































     50 - EB49
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55