Pla de vilafranca amb sorpresa

Estudi i conservació dels aucells a les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Manolo
Member
Entrades: 140
Membre des de: dc. gen. 23, 2008 7:52 pm

Pla de vilafranca amb sorpresa

Entrada Autor: Manolo »

Bones,

el divendres al matí (perdó per no enviar-lo abans :-) ) vaig està pel Pla de Vilafranca. Està molt interessant, amb moltes espècies d’aus per la zona, a destacar les pròpies del lloc com guàtleres, terroles (Calandrella brachydactyla), cucullades (Galeria theklae), sebel·lins (Burhinus oedicnemus), xàtxeros grocs (Motacilla flava), sòl·lera (Emberiza calandra)...tots molt animats i molts amb menjar al bec. També hi havia alguns migrants, sobretot uns quants vitrcs barbaroja (Saxicola rubetra), una arpella (Circus aeruginosus) i curiòs un fumarell carablanc (Chlidonias hybrida) a la depuradora. També a la depuradora un estornell que he vist algunes vegades per allà però sempre massa lluny.
La sorpresa va venir quan en un moment donat veig un teulader. Allà hi ha molts Passer domesticus i Passer montanus. De tot d’una vaig pensar que era un mascle de domesticus però quan m’anava apropant vaig començar a veure que era un poc “raro”. Me va cridar l’atenció que pareixia tenir els colors mes vius i destacava la cara molt blanca. Un poc mes aprop i li vaig veure perfectament que tot el “capirote” era de color marró-vermellòs intens, sense res de gris. Ostrias, un Passer italiae !?!? Encara me vaig apropar més i el vaig veure a voler durant una bona estona, juntament amb domesticus. El negre del pit era mes o manco com els dels domesticus, no com el d’un Passer hispanoliensis.
No duia camera de fotos, a veure si torno a passar i està allà encara i li faig una foto, se’l veia molt content ;-)

salut

Manolo
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Manolo, ets un fenómeno!!

Avui he pogut trobar el bitxo.

Imatge

Al següent link hi ha més imatges:

http://www.mallorcaweb.net/pnalbufera/forumausVI.htm

Ja veure'm què diuen els experts.

A més, hi havia 2 Falco vespertinus i 1 Circaetus gallicus. Alerta amb aquesta espècie, que es comença a veure sovint.

Salut!
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Avatar de l’usuari
Gabriel
Member
Entrades: 347
Membre des de: dv. juny 05, 2009 4:50 pm
Ubicació: Calvià Poble
Contacta:

Entrada Autor: Gabriel »

Ostres quina pasada de gorrió amb el cap quasi granate i el pit ben marcat, la mev pregunta es com a arribat aqui si els passer no fan moviments migratoris?, dispersiò?

S.Biel
GRUP D'ORNITOLOGIA DE CALVIÀ

www.goc-calvia.blogspot.com
Avatar de l’usuari
Steve
Member
Entrades: 267
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:30 pm
Ubicació: Baleares
Contacta:

Entrada Autor: Steve »

Queda demostrado.
Maties por favor cuéntanos de qué planeta eres!! Te enviaron de bebé en una cápsula espacial verdad? Tienes un palacio de hielo en el polo norte seguro. Tus poderes van mas allá de la imaginación de los mortales terrícolas. ;)
Encontrar un Passer "raro" de entre los miles de normales que deben purular por allí y en medio de la isla..... (Manolo, ya lo puedes devolver a la jaula!! XDD)

Un abrazo!
"No es bonito...solo parece bonito"

Mallorca Bird Ringing Blog:
http://birdringing-mallorca.blogspot.com/
Avatar de l’usuari
Steve
Member
Entrades: 267
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:30 pm
Ubicació: Baleares
Contacta:

Entrada Autor: Steve »

Biel,
Movimientos sí que hacen. Han invadido el planeta.
Los he visto en sitios tan aislados como en medio de los desiertos de California o Australia y ocupan ya todo centro y sudamérica.
Saludos




Gabriel ha escrit:Ostres quina pasada de gorrió amb el cap quasi granate i el pit ben marcat, la mev pregunta es com a arribat aqui si els passer no fan moviments migratoris?, dispersiò?

S.Biel
"No es bonito...solo parece bonito"

Mallorca Bird Ringing Blog:
http://birdringing-mallorca.blogspot.com/
Avatar de l’usuari
Cati
Member
Entrades: 455
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:57 pm
Contacta:

Entrada Autor: Cati »

Manolo, Maties ... sou uns CRACKS !!!!!
Jo també me crec la teoria de n'Steve de que veniu d'un altre planeta! ;-)
Cati
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Ei, "aturau es carro"!
Aquí l'únic que va trobar el bitxo, l'únic extraterrestre, és el nostre Manolito, a partir d'ara SUPERMANolo! :P
Manolo, ara que t'hem desenmascarat, ja ens convidaràs al palauet que diu n'Steve que tens al pol :D
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Avatar de l’usuari
Toni Muñoz
Member
Entrades: 362
Membre des de: dt. des. 11, 2007 8:50 pm

Entrada Autor: Toni Muñoz »

No, no, ...
No siguis tan modest Maties. ;)
Estic segur que si jo ara mateix fes una volta, me topàs de morros amb un "bimbo" i te digués que l'he vist "per devers Artà" tu encara series capaç de retrobar-lo. I això té molt de mèrit. Digues-li "radar". Digues-li "poder extra-terrestre". O digues-li, simplement, paciència i capacitat ;)

Molt bona foto, del "ragazzo".

Salut

Toni
Jose Luis Martinez

Entrada Autor: Jose Luis Martinez »

Toni, yo apoyo tú moción en cuanto a Maties, especialmente en la parte de "paciencia y capacidad", aunque le sumaría una pizquita de 22 kilos de amor por los "bichos".

En cuanto a Manolo, estoy con Maties en que también va bien puesto de todo eso y sin duda pillar un passer raro es cuestión de intuición, paciencia, instinto y buen hacer, porque ¿quién es el que mira los gorriones en el pla de Vilafranca que tiene cerca de 300 millones a excepción de para descubrir un molinero (passer montanus)? y va el tío y se para en uno que !LE PARECE RARO! y tiene la cabecita marrón.

Sois unos fenomenos.

Por cierto Maties, esta mañana he visto un pluvialis en Salobrar junto con Cristina Fiol ¿podrías acercarte a ver si sacas un P. fulva o un P. dominica?

Pero que buenos sois coñ.....
JOSE LUIS MARTINEZ
Avatar de l’usuari
Steve
Member
Entrades: 267
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:30 pm
Ubicació: Baleares
Contacta:

Entrada Autor: Steve »

Adjudicado:
Manoloman y Supermaties!
Con su presencia en nuestro planeta las rarezas están aseguradas para siempre!
Enhorabuena :)
"No es bonito...solo parece bonito"

Mallorca Bird Ringing Blog:
http://birdringing-mallorca.blogspot.com/
Avatar de l’usuari
Manolo
Member
Entrades: 140
Membre des de: dc. gen. 23, 2008 7:52 pm

Entrada Autor: Manolo »

Fenómeno tu Maties..."li he fet alguna foto" me diu...i vaja quines fotos! realment jo també penso que en Maties té una màquina especial per trobar bitxos, la prova és que va anar al Pla de Vilafranca sense demanar-me on estaba el teulader i va anar a parar exactament al mateix lloc.
En fí, enhorabona per les fotos Maties ;-)

Avui per allà aprop hi havia un gaig blau (Coracias garrulus)

salut

Manolo
Avatar de l’usuari
Xavi Llabrés
Member
Entrades: 88
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 2:38 pm

Entrada Autor: Xavi Llabrés »

enhorabona amics meus!

Deu vos guard la paciència d'observar amb cura gorrions ;)
A falta de grua, bó és xàtxero cendrós
Avatar de l’usuari
Rafel Mas
Member
Entrades: 643
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 7:39 pm
Contacta:

Entrada Autor: Rafel Mas »

Catxindena!
te coons s'asunto! jo vivia feliç passant olímpicament dels teuladers i ara m'ha agafat no sé quin virus que fa que me'ls hagi de mirar tots a prim compte...
Manolo...Manolo...que t'he de matar!...:)
Enhorabona Maties pels retratos!
Avatar de l’usuari
jaume adrover
Member
Entrades: 308
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 3:57 pm

Entrada Autor: jaume adrover »

Cagondell! jo també no faig altre cosa que repassar teuladers!
I estic segur que en sortiràn més amb el temps, esteim just al límit de la seva àrea de distribució.

Que el bonjesuset vos conservi sa vista!

Jaume
La vit-ta é la que trabaha, el cuerpo é un bulto.
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Jejeje, no és pagat riure :-)))

Ara falta saber si realment aquest bitxo xerra italià o no (l'altra possibilitat és que sigui un híbrid de domesticus x hispaniolensis, però com que per aquí no hi ha hispaniolensis, idò me pareix una possibilitat bastant remota).

El company Antonio Ceballos va estar fa poc per Còrsega retratant Passer italiae i ha fet aquesta comparativa:

Imatge

Salut!
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Jose Luis Martinez

Entrada Autor: Jose Luis Martinez »

Jolin Maties que pasada, dale las gracias también a Antonio.

Manolo, no sabe bien el daño que le ha echo a los ornitólogos de las Baleares (yo estoy con Xavi, Jaume y Rafel)....ahora VIVO obsesionaoooooooooo con los gorriones y esto no puede ser.

Parece que el contraste entre la mejilla y la parte inferior es más fuerte en las fotos de Córcega, con un blanco mucho más puro. También parece que el collar que va hacia la parte posterior del cuello se prolonga más en las fotos de Corcega. Sin embargo creo que esto podría deberse a la diferencia de luz, pues también se ve cierto contraste en las fotos del de Mallorca.
Varias preguntas ¿el ejemplar de Corcega es el mismo en todas las fotos o son individuos distintos? para conocer si el patrón es uniforme.

Y otra que ya le comenté a Manolo ¿Si no es un passer italiae, sería un híbrido entre las 2 especies que mencionas? Vamos igual de raro una cosa que la otra.

Pedazo de vista Manolo, me vuelvo a quitar el sombrero.

JOSE LUIS MARTINEZ
Avatar de l’usuari
Maties Rebassa
Member
Entrades: 1030
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:52 pm

Entrada Autor: Maties Rebassa »

Jose Luis, intento responder a tus preguntas.
No he hablado con Antonio para perdirle si todas las fotos de Córcega son del mismo ejemplar, pero diría que hay al menos 2 diferentes (con una extensión del babero bastante desigual).
Acerca del diferente contraste que mencionas, creo que más bien es un efecto de la luz y del tratamiento dado a las fotos. De hecho en los originales a mayor tamaño que tengo en casa, no aprecio diferencias importantes.
Y por último, ni idea si la única posibilidad (además del P.italiae) es la del P.domesticus x P.hispaniolensis, pero sí que es la única sobre la que tengo noticias. Y como comentas, sería igualmente raro en Mallorca.
Así las cosas, creo que lo mejor que podemos hacer es, aparte de intentar seguir las evoluciones del bicho por si encontramos algo nuevo, mandar la información y fotos que tenemos al Comité de Rarezas de la SEO. Allí hay gente con muchísima experiencia y seguro que serán capaces de discernir si se puede asegurar al 100% que se trata de un P.italiae, o no.

Saludos,
Amor, alenteix-te. El final mai és tan divertit com l'inici. Per favor, continua essent un infant en algun lloc del teu cor.
Original of the species, U2
Respon