Tornen les maniobres a Cabrera... déjà vu !

Estudi i conservació dels aucells a les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Biel Perelló
Member
Entrades: 120
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 8:46 pm
Ubicació: Pollença
Contacta:

Tornen les maniobres a Cabrera... déjà vu !

Entrada Autor: Biel Perelló »

Aquest missatge va a ForumAus... però és extensiu als de Fauna i Flora... He quedat de pedra al tenir coneixement d'aquesta barbaritat !!

Nota informativa
19 de març de 2011

El Patronat del Parc Nacional accepta el pla d’usos militars de Cabrera,
que planteja exercicis d’entrenament de fins a 300 soldats


El GOB, profundament decebut amb l’actitud de la Conselleria de Medi Ambient

---
Ahir el Patronat del Parc Nacional informà favorablement el pla d’usos
militars de Cabrera. El Pla Rector d’Ús i Gestió (PRUG) del Parc (BOIB
11/07/2006) va establir que abans d’un any des de la seva publicació
s’aprovaria un pla d’usos militars per regular aquesta activitat.
Evidentment l’ús de Cabrera per a realitzar pràctiques militars no és una
urgència (ni una necessitat, pensam nosaltres), i prova d’això és que el
pla arriba amb un retard de 4 anys sobre el termini fixat pel PRUG.

La presència militar a Cabrera s’ha reduït progressivament des de la
declaració del Parc Nacional l’any 1991, fins a resultar actualment de
molt baixa intensitat (unes poques persones, responsables del manteniment
de les instal·lacions). Consideram que en aquests moments la presència de
personal militar no suposa cap distorsió en la gestió de l’espai ni en la
consecució dels seus objectius de conservació i ús públic. Però el pla que
el Patronat va informar ahir obre la porta a un escenari diferent, a
exercicis d’entrenament (això sí, sense foc real ni de fogueig) amb
contingents de fins a 300 persones, a transports de personal i material
amb helicòpter, pràctiques submarines, moviments de vehicles, vivacs,
pràctiques de supervivència, etc. Tot plegat, es possibilita un escenari
ben diferent.

Des del GOB ens reiteram en les manifestacions realitzades conjuntament
amb les més importants entitats ecologistes i conservacionistes de l’estat
espanyol [1]. Aquest tipus d’exercicis no haurien de tenir lloc dins un
espai protegit del més alt nivell, com és el Parc Nacional de Cabrera.
Existeixen moltes localitzacions alternatives per tal que l’exèrcit pugui
realitzar exercicis d’ensinistrament sense haver de recórrer a un espai de
la màxima importància ecològica i amb un ús públic important, com és
Cabrera.

Lamentam que des de la Conselleria de Medi Ambient i Mobilitat, que
presideix el Patronat del Parc Nacional, no s’hagi pogut o volgut
reconduït el tema per tal de mantenir en el futur únicament la presència
de baixa intensitat que l’exèrcit manté en aquests moments, evitant la
possibilitat de maniobres militars importants.

---
[1] http://www.gobmallorca.com/comuni/com2011/110317.html
Biel J. Perelló i Coll / Pollença - Mallorca / http://www.bielperello.com
--------------------------------------------------------------------------------
Avatar de l’usuari
biel servera
Member
Entrades: 310
Membre des de: dg. març 08, 2009 8:23 pm

Entrada Autor: biel servera »

Des de Cabrera... no se que dir.
Si el representant del GOB al Patronat pot donar un poc de llum sobre el tema, estaria be sebre que s'ha dit, si apart del GOB ha hagut votacions en contra, per què maniobres de fins a 300 soldats poguent fer vivac i supervivencia (supervivencia vol dir sobreviure amb lo que agafin o les racions que duen?)... el dret d'acces a la informacio permet contar aquests detalls, no?
Amb tot aixo, una vegada que el Patronat informa favorablement, quines son les passes a seguir? Publicacio a BOIB directament?
Evidentment qui hauria de dir qualque cosa son els gestors del Parc Nacional: Conseleria de Medi Ambient, Espais de Natura Balear, el President del Patronat... esper que se vegi qualque comunicat.

Per desembafar una mica, ahir horabaixa vaig tonar a veure un Bucanetes githagineus. Dic lo de tornar a veure per lo de la darrera migracio, no es que n'hagi vist dos en pocs dies.
Avatar de l’usuari
jaume adrover
Member
Entrades: 308
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 3:57 pm

Entrada Autor: jaume adrover »

Hola

Lamentable. Per quin motiu no poden fer aquestes maniobres a altres espais menys rellevants?
Diria que hi ha un punt "d'orgullo nasional" ben estantís en tot això, l'exèrcit sempre ha estat reticent a deixar els emplaçaments sobre els que han tengut el "mando", maldament no hi tengui cap tasca concreta.

En tot cas (cabrerencs corregiu-me), aquestes maniobres no són noves del tot (aquest estiu en feien). Altre cosa és que a partit d'ara puguin incrementar-les.
S'ha perdut una gran ocasió per convidar-los a acabar la seva estància a l'illa pel bé de l'illa i el seu ús públic.

Pel que sé, sols el GOB i Greenpeace s'hi van oposar a la reunió del patronat.

Oportunitat perduda, una més.

Visca Cabrera lliure!
La vit-ta é la que trabaha, el cuerpo é un bulto.
Avatar de l’usuari
Toni Muñoz
Member
Entrades: 362
Membre des de: dt. des. 11, 2007 8:50 pm

Entrada Autor: Toni Muñoz »

Biel, certament només els representants de GOB i Greenpeace manifestaren el seu desacord amb el Pla d'Usos Militars. Si vols saber detalls del Pla, aquí el tens.

http://www.box.net/shared/fzveinouqx

Salut

Toni
Avatar de l’usuari
Gil Panadés
Member
Entrades: 202
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 8:45 am

Entrada Autor: Gil Panadés »

A finals d´estiu seguit seguit veia grups de militars q embarcaven cap a allá..., supós q fa temps q és fá aixó...
de quin impacte estam xerrant? quins tipus de maniobres?..., d áixó pareix q ningú en parla o ho sap.
a mi particularment m´agradaria saber-ho.
Jo per el que he escoltat per el port de la Colónia a vegades, son maniobres d´orientació i coses així. Potser no fan cap mal ¿no? No crec qes tracti de sobreviure setmanes a base de sargantanes i polls de virot...dic jo.
Avatar de l’usuari
biel servera
Member
Entrades: 310
Membre des de: dg. març 08, 2009 8:23 pm

Entrada Autor: biel servera »

Hola, al diari de Mallorca de dia 10 d'abril, a l'Almudaina, pagina 9-D (aixi ho posa), surt una entrevista a Albert Catalan, actual president del Patronat de Cabrera.
Com que no he sabut trobat el link a l'hemeroteca, intentare passar un escanejat que he fet, a veure com queda... i si hi ha qualcu que sapiga trobar l'entrevista a l'hemeroteca i posa el link molt millor.
A una entrada anterior vaig dir que esperava qualque comunicat de persones responsables del mateix, ido aqui esta i pens que hauria de ser sempre aixi. N'Albert Catalan es una persona que d'ença que el conec me mereix tots els respectes, amb diferencia el millor president del patronat que record.
Pens que diu algunes coses ben coherents: que lo anormal es que encara no hagues regulacio, que se subordinen les maniobres a la gestio del parc... tampoc toca per res el fons de la questio: la necessitat de fer les maniobres a Cabrera amb la de llocs que tenen per anar, si algunes de les activitats permeses son realment compatibles amb un Parc Nacional...

Ara segur que me creare qualque enemistat, peeero... jo no se si d'estar tant per alla he tornat "boieta" i ja he perdut les referencies (jur que vaig entrar sanissim!), que ningu pensi que som un acòlit de l'estament militar (vaig ser objetor de conciencia). El cas es que a dia d'avui i fent un repas rapid no record gaire desbarats a les maniobres (no he dit cap, que n'he vists, he dit no gaire!). He estat explicant coses del parc a un grup de visitants i he vist tothom flipat mirant darrera meu, girar-me i trobar tres tios arrossegant-se per enterra vestits de camuflatge; veure com davant la cantina (estiu de ple) apareixen un grup de bussejadors en formacio del fons de la mar, com a les pelis; tres soldats acompanyant un altre que duen fermat de peus i mans al camp de futbol mentres la gent dina... entren dins la idiosincrasia d'aquest lloc, res per prendre's masa en serio. Sobretot perque quan se'n van, no he trobat cap impacte per l'illa relacionat amb les maniobres recents (vull dir des de la creacio del parc).

Una cosa ben diferent es que amb el nou PUM canviin de linia, la interpretin per la part alta pel que fa a limitacions i arribem a veure fins a 300 persones acampades per l'illa fent supervivencia i altres histories... Llavors, la meva opinio si que sira una altra.
I ja esta dit.
Au venga, ja podeu començar a disparar. Peloton de fusilamiento: FUEEEGO!

Imatge

Per si no es veu a la foto, aqui teniu un link: http://www.flickr.com/photos/38985476@N04/5614602640/
Avatar de l’usuari
xaviermas
Member
Entrades: 81
Membre des de: dl. feb. 25, 2008 12:54 pm

Entrada Autor: xaviermas »

Bones a tots,
ara soc jo qui va al Patronat en nom del GOB

però crec que tot és més senzill del que sembla,
simplement han actualitzat i posat a dmunt els papers el que de facto han fet aquest darrers anys des de que al 99 i deixassin d'estar seguit seguit.....

A mi sincerament, una vegada vist i anat al Patronat ho vaig entendre així... simplement que a la fi es posava o es signava el que havien vengut fent els darrers anys

Per tant, si els darrers anys, el que han fet, no hi hem dit res.. la cosa queda ben igual

Igualment, vos vull dir, que de cara al pròxim patronat a niré més viu...

Igualment, jo no me sent a gust xerrant d'aquestes coses pel fòrum.... pq sabeu que n'hi ha de gent al forum (de tota casta i pelatge)

Salut
X
Avatar de l’usuari
Toni Muñoz
Member
Entrades: 362
Membre des de: dt. des. 11, 2007 8:50 pm

Entrada Autor: Toni Muñoz »

Gràcies Biel,
crec que el teu missatge es molt esclaridor i plasma molt bé la situació.

Efectivament, pràctiques militars com les que expliques probablement tenguin un efecte inapreciable o nul sobre la conservació del parc nacional, però... amb aquest argument, quantes altres "activitats" s'hi podrien consentir?

Jo no tenc cap prejudici contra els militars, i tampoc contra els que corren curses d'orientació (per posar un exemple), però dit això igualment me semblaria fora de lloc que a Cabrera es celebrassin proves esportives d'aquest tipus. M'explic?

Igualment, ens semblaria adient que es fessin aquests "exercicis" militars per exemple a Sa Dragonera o a Mondragó?

I per què a Cabrera sí? Per què l'any 1916 (en plena primera guerra mundial) es va considerar que aqueixes illes eren estratègiques per a la defensa d'Espanya? Evidentment l'argument estratègic avui en dia fa rialles.

Personalment crec que l'aprovació del Pla d'Usos Militars era l'ocasió perfecta per reconduir la situació i portar-la al segle XXI. Si per motius de possible reversió de la propietat resulta necessari mantenir Cabrera adscrita a la defensa, cap problema. Un règim de manteniment i vigilància de les instal·lacions hauria estat suficient (presència de tipus 1, com preveu el propi Pla). Tota la resta del Pla, per a mi sobra. Aquests "exercicis" que tu has presenciat es poden fer a altres llocs molt més adequats (quina imatge transmetem als visitants, amb aquestes situacions que expliques? Feim rialles, una vegada més).

Trob que des de la Conselleria de Medi Ambient i Mobilitat en general i des de la Direcció del Parc Nacional s'han plegat innecessàriament als capritxos de l'exercit, i han deixat escapar l'ocasió de demostrar que Cabrera és un espai dedicat a la conservació i no el pati de jocs de ningú.

Salut

Toni

P.D.: Jo sí que vaig fer la mili
Avatar de l’usuari
biel servera
Member
Entrades: 310
Membre des de: dg. març 08, 2009 8:23 pm

Entrada Autor: biel servera »

Hola de nou,
Che, precisament si tenc cap recel del PUM es per si canvia la cosa i a l'empar del Pla fan mes de lo que se feia fins ara. Esperem que no pero s'ha obert una porta.
Toni, vaig posar els exemples aquells precisament perque mos poden semblar estrambotics, pero vull creure que part dels exercicis militars son aixo, ni mes ni manco (jo ho desconec, la veritat). Que es lo estrany? que normalment ho fan a ca seva, porta tancada i a Cabrera se fa alla emmig. Sobre si fer proves esportives i/o altres, crec que la resposta es tan senzilla com que son els amos (de domini public afecte al ministeri de defensa, que ve a ser lo mateix). De la mateixa manera que a la serra segons on es poden tenir pastures, llaurar, etc., els propietaris reclamen el seu dret a realitzar les seves feines "normals" condicionats per la normativa del Parc. Lo que no entenc es que t'estimis mes que sigui militar abans que dels Feliu. Si es Parc Nacional, tambe haurien d'acomplir la normativa. Per tant, que te mes?
No se, va sortir el tema amb l'aprovacio del PUM i encara no tenc les idees del tot clares, a vegades pens que es un anacronisme i a vegades que dramatitzam en exces.

Biel
Avatar de l’usuari
Toni Muñoz
Member
Entrades: 362
Membre des de: dt. des. 11, 2007 8:50 pm

Entrada Autor: Toni Muñoz »

Uep Biel,
sense ànim d'entrar en polèmica (a més a més inexistent, per què al cap i a la fi estam d'acord):

a) Cabrera i una finca privada de la Serra no són lo mateix. Cabrera no és dels militars... Cabrera és pública! De tots nosaltres. L'exèrcit hi té uns drets.. però l'exèrcit el pagam tu, jo, i tots els altres. És públic! I per tant crec que aquí els ciutadans tenim tot el dret a qüestionar lo que s'hi fa, i a propugnar canvis. Més encara quan des de l'any 1991 Cabrera té una finalitat pública emparada per l'estatut d'autonomia balear (article 23) i la constitució espanyola (article 45.1): la conservació del medi ambient.

b) Tot i que no tenc clar quins serien els efectes reals de la reversió de Cabrera als seus antics propietaris (que crec que no seria automàtica, ja que tenc entès que en el seu moment foren compensats per l'expropiació), com a mínim hi veig més maldecaps que si segueix essent pública.

No es tracta de dramatitzar. El Pla diu lo que diu. Crec que de lo que es tracta és d'aplicar la racionalitat dins l'àmbit d'un espai de la màxima categoria de protecció i l'any 2011, res més que això.

Bessos ;)

Toni
Respon