Ja comencen les papallones!

Estudi i conservació de la fauna vertebrada (no aus) a les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
david
Member
Entrades: 15
Membre des de: dv. jul. 25, 2008 11:14 pm

Ja comencen les papallones!

Entrada Autor: david »

Hola a tots, amb aquests dies de sol que ha fet ja han comenzat a volar les papallones mes primerenques. Ahir a Santa maria sobre la una del mig dia hi volaven 3 exemplars de Gonopterix cleopatra i un borino negre que feia voltes per l'estació de tren i diumenge a Llucmajor vora un marge una Pararge aegeria i una Lasiommanta megera.

Voltros heu comenzat a vorer ja activitat?

Podria ser que ja fa uns 15 dies ves un exemplar de papallona de l'arboç sobre les muntanyes de valldemosa (Pla des pouet)? O vaig veure molt de refilon i no estic gens segur de lo que era...

SALUT!
David Llompart.

"Solo hay dos cosas infinitas, el universo y la estupidez humana y de lo primero no estoy seguro." Albert Einstein.
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Hi ha espècies que passen l'hivern en l'estat adult. La Xylocopa violacea, per exemple, el borino negre, viu dins de canyes y fustes on té una activitat molt baixa. Quan la temperatura de la fusta augmenta en dies de Sol, el seu metabolisme s'activa i aleshores surt pel foradet d'entrada-sortida i aprofita per volar i menjar un poc, però sense activitat reproductora ni frenètica com a l'estiu.

Aquells lepidòpters que esdevingueren adults a la tardor passada i que el fred no les va matar, si no que les va sorprendre, han quedat aletergades, amagades, també amb el metabolisme molt baix. Són espècies resistents que podem veure tot l'any, com la Pararge aegeria.
D'altres com la Vanessa atalanta, o són migradores que venen de la Península i més el Nord, o que també passen l'hivern refugiades.
Si el bon temps segueix, poden activar-se crisàlides que es troben en fase latent, com és el cas de les Gonepteryx, les Colias o les Pieris. Papallones més fràgils i sensibles al fred.

En quant a la papallona de l'arbocera no ho crec, però podria tratar-se de la Nymphalis antiopa, que de lluny i en vol és molt semblant i aquesta sí que ve a l'hivern com a migradora ocasional.
Xavi l’ha editat per darrera vegada el dia: dv. feb. 04, 2011 2:35 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
toni soler
Member
Entrades: 227
Membre des de: dj. set. 17, 2009 1:03 pm

Entrada Autor: toni soler »

Avui al mig dia al cim del Galatzó un exemplar de Pararge aegeria.
Avatar de l’usuari
toni soler
Member
Entrades: 227
Membre des de: dj. set. 17, 2009 1:03 pm

Entrada Autor: toni soler »

Hola a tots.

Ahir a l´hort de Galatzó la primera Cyntia cardui de aquest any. La vaig poder observar quan s´alimentava a un card.A meam si es torna repetir la migració de fa dos anys.

També s´observa una notable eclossió de Pararge aegeria, Coenonympha pamphilus i moltes Callophys rubi, petites però amb una coloració d´un verd espectacular.
Avatar de l’usuari
Alex
Member
Entrades: 192
Membre des de: dt. gen. 08, 2008 11:07 pm

Entrada Autor: Alex »

Hola, avui voltant la ruda del nostre corral. a Alaró, la primera Papilio machaon , papallona reina.
Salut
Avatar de l’usuari
david
Member
Entrades: 15
Membre des de: dv. jul. 25, 2008 11:14 pm

Entrada Autor: david »

jo de papilo machaon la primera la vaig vorer dia 3 d'abril. Aquestes semanes enrere hi ha hagut una explosió de blanquetes.
David Llompart.

"Solo hay dos cosas infinitas, el universo y la estupidez humana y de lo primero no estoy seguro." Albert Einstein.
Avatar de l’usuari
Paratge Serra Tramuntana
Member
Entrades: 62
Membre des de: dc. ago. 19, 2009 7:03 am
Contacta:

Entrada Autor: Paratge Serra Tramuntana »

Ahir dissabte vaig veure els primers exemplars de Leptodes pirithous de l'any. Preciosos. 3 mascles i una femella.

Per variar al Barranc de Santa Ponça. En el que duc de BMS enguany (10 setmanes) s'han observat 11 espècies. El màxim d'espècies que s'han enregistrat a la zona són 18 espècies (l'any 2010).

Convido a qui vulgui a venir un dissabte o diumenge a gaudir d'aquest petit recó de Calvià.
Ara mateix hi ha una explosió de Pararge aegeria bestial. Sens dubte la papallona més abundant de la zona.

Una aferrada

Sam
Respon