Bosc de Bellver

Estudi i conservació de la flora de les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
joanoliver
Member
Entrades: 37
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:44 pm

Bosc de Bellver

Entrada Autor: joanoliver »

Fa pocs anys que visc a la vora del bosc de Bellver, i cada vegada estic més sorpres del desconeixement d'aquest espai per la majoría de gent que viu a Palma, jo mateix en 50 anys potser no havia vengut mes de deu vegades, i la mitat d'elles directament al castell per acompanyar gent de fora. Potser és millor així, ja que la gent que va al bosc ho fa bàsicament per fer tres coses: passetjar els cans, agafar espàrecs o còrrer a peu o amb bicicleta (pocs, sortosament). El que és un privilegi es tenir una garriga pràcticament dins Ciutat. Potser és el lloc on he vist més orquídies diferents dins poques hectàres (potser perque fa molts anys que no hi pasturen ovelles?), com a mínim 13 espècies. També hi ha una col.lecció d'espècie introduïdes, però el que no he vist a altre lloc es la presència d'aprop d'un centenar de xipresos subespontànis, a la vora del torrent del Mal Pas, al costat de la Bonanova, que van des de els pocs centímetres fins als tres metres. En aquest sector hi ha unes antigues plantacions de xiprers, a la vora de les quals van germinant llavors dels arbres. He vist en alguns llocs (Pollença, Lluc, Bàlitx) alguns xiprers subespontànis, pero mai tants. Com podeu veure a les fotos n'hi ha tant de forma "estricta" com oberts.
Imatge, Imatge, Imatge, Imatge

Salut

J. Oliver
Avatar de l’usuari
joanoliver
Member
Entrades: 37
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:44 pm

Entrada Autor: joanoliver »

Som jo una altra vegada, es la primera vegada que penjo fotos i m'han sortit molt petites. Ho intento una altra vegada...
Imatge
Imatge
Imatge
Imatge

aaara!

J. Oliver
Avatar de l’usuari
Joan Bibiloni
Member
Entrades: 493
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 9:36 pm
Contacta:

Entrada Autor: Joan Bibiloni »

Molts xulos aquests xiprerets bellverers. Sempre m´han agradat aquestes coníferes i anar a veure els boscos de xipresos de Grècia és una de les meves assignatures pendents. Jo no els llevaría. No fan mal a ningú.
Avatar de l’usuari
Cambessèdes
Member
Entrades: 50
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 4:02 pm
Contacta:

Entrada Autor: Cambessèdes »

Os dejo dos entradas que publiqué recientemente sobre esta garriga. Perdón al administrador por spamear un poco :)

(I) Bellver: biotopo
(II) Bellver: vegetación y paisaje

Es una información bastante básica y general, pero creo que puede animar a más de uno para que se interese por otros valores de Bellver a parte de su precioso castillo.

joanoliver, ¿podrías decir el nombre de esas 13 especies de orquídea? Gracias.
Cambessèdes ::: Plantarum Vasculari Balearicum
Avatar de l’usuari
joanoliver
Member
Entrades: 37
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:44 pm

Entrada Autor: joanoliver »

Hola, aquí tens una llista de les espècis que he vist al bosc de Bellver fins ara, segons la nomenclatura de l'Herbari Virtual. Segurament algunes Orchis fusca podrian ser O. dyris i també segurament hi ha Serapias parviflora

Anacamptis pyramidalis
Himantoglossuum robertianum
Ophrys apifera
Ophrys bombiflora
Ophrys fusca/dyris
Ophrys incubacea
Ophrys speculum
Ophrys tentheredinifera
Orchis conica
Orchis fragans
Orchis longicornu
Serapias lingua/parviflora
Spiranthes spiralis

Salut

J. Oliver
Avatar de l’usuari
joanoliver
Member
Entrades: 37
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:44 pm

Entrada Autor: joanoliver »

Parlat amb en Pep Amengual m'ha comentat que mai havia vist una Ophrys incubacea i s'ha sorprés que jo no hagués vist mai la Ophrys balearica, i això que el bosc te només unes desenes d'hectàreas! Aquí http://picasaweb.google.es/joanoliver50 ... esBellver/ hi ha la O. incubàcea i altres orquidies de Bellver

salut

J. Oliver
Avatar de l’usuari
joanoliver
Member
Entrades: 37
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:44 pm

Entrada Autor: joanoliver »

Una altra mostra d'aquest hivern sense fret, ahir dissabte, un Suillus esporant a les totes a Bellver
Imatge

salut

J. Oliver
Avatar de l’usuari
Samuel Pinya
Member
Entrades: 211
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:12 pm
Ubicació: AEN

Entrada Autor: Samuel Pinya »

Té pinta de S. mediterranensis, però no ho tinc massa clar, li hauria de veure l'himeni i el peu.

Sam
Avatar de l’usuari
mf2
Member
Entrades: 23
Membre des de: dl. feb. 25, 2008 10:08 pm

Entrada Autor: mf2 »

Si anau per Bellver no deixeu de veure aquest magnific exemplar de Garrover. El trobareu en es tros que hi ha entre Bellver i l'autopista.

Coordenades 39º 34' 01.75" N 2º 36' 32.24" E



Imatge


Magi
Avatar de l’usuari
Guillem Alomar
Member
Entrades: 28
Membre des de: dj. feb. 14, 2008 2:40 pm

Entrada Autor: Guillem Alomar »

Hola Joan hem bastant de retras he entrat en el forum del GOB. Respecte al bosc de Bellver cal dir que és un lloc clàssic per anar a veure i aprendre orquídies. En l'ESTUDI DE LA CONSERVACIÓ DEL BOSC DE BELLRVER (1993) realitzat pel GOB- Soc. Hist. Nat. es citen 17 espècies diferents!
Guillem
Avatar de l’usuari
joanoliver
Member
Entrades: 37
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:44 pm

Entrada Autor: joanoliver »

No sé si a l'estudi que cites es fan propostes de gestió del bosc, però ara la gestió que es fa valdria mes que no es fes! Aquests darrers anys, principalment des de que hi ha una escola-taller de gestió forestal o una cosa semblant, els desastres son continuats. Deixant de banda les "repoblacions forestals", no solament de pi blanc (moren el 99%) sinò d'alzines, que al mes de juny son totes mortes, i ha una espècie de dèria per "netejar" a fons els voltants de les entrades al bosc, principalment a la vora de l'entrada del carrer Polvorí, on s'el.liminen sistemàticament totes les herbes i arbusts baixos amb desbroçadora i també amb xapeta, arrabasant tota la vegetació! i es fa tres o quatre vegades a l'any. Com a mostra...

http://picasaweb.google.es/joanoliver50 ... oscBellver

També podeu veure una imatge d'una neteja de la vora d'un camí i un munt de fulles d'albons tallades amb desbroçadora despres d'una "neteja" i preaprades per recollir. En poques paraules, l'únic que aconsegueixen és que els camins acabin enfangats amb la terra que arroseguen les plujes i que les ruderals més resistents vagin ocupant el lloc de les plantes de garriga! (continuara...)

salut

Joan Oliver
Respon