Papallona monarca a s'Albufera

Estudi i conservació de la fauna vertebrada (no aus) a les Illes Balears
Respon
Avatar de l’usuari
Naturalista - s'Albufera
Member
Entrades: 131
Membre des de: dc. juny 11, 2008 8:53 am

Papallona monarca a s'Albufera

Entrada Autor: Naturalista - s'Albufera »

Hola a tots i a totes.

Avui horabaixa, mentre mirava al cel per veure si es veien alguns dels voltors forasters que volen pel cel de Mallorca m'ha sobtat veure una enorme papallona taronja amb línies negres i les vores de les ales plenes de punts blancs.

No he tengut cap dubte... Danaus plexippus...!!

S'ha posat sobre un dels polls de Sa Roca, vora les cases... i al cap d'uns segons, quan he anat a cercar a una companya de feina perquè també la veiés, ja havia desaparegut.

És la primera cita al Parc, però... a mitjans de novembre...? Rar, no...?

Xavier, digues alguna cosa...

Pere
Naturalista - s'Albufera l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. nov. 13, 2008 11:54 am, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Primera cita del parc? Seria primera cita per Balears !!! i cita importantísima a nivell de Espanya. A Galicia apareixen exemplars també durant la tardor, des de l'any 93. Aquest animalet Nord americà conegut mundialment per les llargues migracions en grup a vegades arriba pel Nord d'Europa.
A Espanya viu a Canàries, està citada de Màlaga i les cites de Galicia abans esmentades.
No sé. Si realment ho era s'hauria de confirmar observant la zona.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
Naturalista - s'Albufera
Member
Entrades: 131
Membre des de: dc. juny 11, 2008 8:53 am

Entrada Autor: Naturalista - s'Albufera »

Hola Xavier. Hola a tothom.

Vaja... ara resulta que aquesta observació és més estranya del què pensava... Jo suposava que era una miiica més habitual per Europa...

Per si també aneu mirant a l'aire, vos pas una imatge agafada d'internet ( www.museum.state.il.us) on es veu la papallona i podeu fer-vos una idea de la mida:

Imatge


Pere
Naturalista - s'Albufera l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. nov. 13, 2008 11:54 am, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Podria haver estat una confusió amb la papallona tigre? En tot cas dir-vos que la monarca s'utilitza en terraris. Per ventura algú de Mallorca en cria i tot. Fa anys es va posar de moda als batetjos, bodes i comunions donar un sobret a cada convidat. La gent obria el sobret i dins hi havia una monarca que emprenia el vol. Després es va prohibir.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
Samuel Pinya
Member
Entrades: 211
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:12 pm
Ubicació: AEN

Entrada Autor: Samuel Pinya »

També a principis dels 2000 a un zoològic de Mallorca es va tenir aquesta espècie que era alimentada amb plantes del gènere Asclepia, però que jo tengui constància no es va escapar cap d'aquestes i va tenir alguns problemes d'aclimatació als mesos d'hivern.

En qualsevol cas, crec que és molt interessant aquesta observació i s'hauria d'estar a l'aguait i si és possible agafar-ne una amb un salabre o fer-li una foto per confirmar la seva identificació, per després amollar-la.

A veure si tens sort Pere i en trobes qualcuna més.

Una aferrada

Sam
Samuel Pinya l’ha editat per darrera vegada el dia: dj. nov. 13, 2008 9:58 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Avatar de l’usuari
Naturalista - s'Albufera
Member
Entrades: 131
Membre des de: dc. juny 11, 2008 8:53 am

Entrada Autor: Naturalista - s'Albufera »

Hola Xavier, hola Sam, hola a tothom.

A la papallona tigre (Dannaus chryssippus) no l'he vista mai, però la que vaig veure era molt grossa, em va semblar sensiblement més gran que una papallona rei (Papilio machaon), amb unes línies negres molt conspícues a les venes costals de les ales anteriors i posteriors... i el marge negre pigallat de blanc de les ales era molt gruixut i observable.

Com vos dic, la primera sensació ja va ser "monarca". Llavors, minuts després, vaig consultar la guia den Tolman i Lewington i no vaig tenir dubtes. Per cert, que ara que l'he tornada a consultar per la distribució, sembla (segons els autors) que al sud d'Ibèria hi ha una petita i fragmentada població sedentària des del 1980 i que està citada a Còrsega al 1983.

En canvi, la papallona tigre (Dannaus chryssippus), sembla que és molt més "assequible", amb poblacions importants al nord d'Àfrica i a la ribera mediterrània, des de l'Algarve fins a l'oest d'Itàlia.

Be, aclariments fets, no puc mostrar-la perquè no portava la màquina de retratar... per tant: cita possible, però indocumentada gràficament.

;-)

Pere
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Pere, a Balears tenim una papallona molt grossa i ataronjada la Pandoriana pandora, confirma no sigui aquesta.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
Naturalista - s'Albufera
Member
Entrades: 131
Membre des de: dc. juny 11, 2008 8:53 am

Entrada Autor: Naturalista - s'Albufera »

Hola Xavier, bon dia a tothom...!

Confirmo que NO és la papallona grossa de les violetes (Pandoriana pandora)... en aquesta espècie la distribució de les taques és molt diferent, recordant una mica la pell del lleopard o del jaguar.

Curiosament, en Guillem Pons descriu un comportament d'aquesta papallona que podria relacionar-se amb aquesta observació: es solen anar a colgar a les fulles dels oms (Ulmus sp)... i a s'Albufera n'hi ha molts...! Però, no era l'hora de colgar-se (serien al voltant de les 3 de l'horabaixa) i volava sobre els polls (Populus alba), posant-se sobre la part alta d'un dels que hi ha a Sa Roca.

Però torn a repetir: No era una papallona grossa de les violetes (Pandoriana pandora)

Bon dissabte...!

Pere
Avatar de l’usuari
Samuel Pinya
Member
Entrades: 211
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:12 pm
Ubicació: AEN

Entrada Autor: Samuel Pinya »

Jo crec que s'han fet prou aclaracions i com ha dit en Pere abans.

Es tracta d'una cita possible o probable però documentada insuficientment.

Simplement s'haurà d'estar a l'aguait a veure si es veuen més i es poden documentar.

Una aferrada

Sam
Avatar de l’usuari
oscargfebrero
Member
Entrades: 20
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 8:49 pm

Entrada Autor: oscargfebrero »

Bones companys
Només comentar que a Menorca fa quinze dies el meu company (en Fernando), nou naturalista del PN Albufera des Grau i el lloro que vos ralla, vam veure una papallona tigre Danaus chrysippus al salicorniar de sa Gola de s'albufera, fins i tot ens va regalar 2 minuts damunt d'una Inula crithmoides...
Salutacions
Oscar
Avatar de l’usuari
Naturalista - s'Albufera
Member
Entrades: 131
Membre des de: dc. juny 11, 2008 8:53 am

Entrada Autor: Naturalista - s'Albufera »

Hola a tots i a totes,

Avui una companya de treball m'ha fet un regal molt curiós:

Imatge

El passat dissabte anà amb la família a Ternelles i la filla li va portar aquestes restes... i també en veren una que volava per allà...

Jo crec que no és gaire difícil... però que els experts diguin coses.

Les restes estan a s'Albufera per si les voleu analitzar.

Pere
Avatar de l’usuari
Naturalista - s'Albufera
Member
Entrades: 131
Membre des de: dc. juny 11, 2008 8:53 am

Entrada Autor: Naturalista - s'Albufera »

Hola a tots una altra vegada,

Avui he tornat a retratar les restes de la papallona, però col.locades com crec que toca, és a dir, al lloc que m'ha semblat natural. Pens que corresponen a la part dreta de la papallona i que són un bocí de l'ala anterior i un altre de la posterior.

Aquí ho teniu:
Imatge

Per què pogueu comparar-ho millor amb l'espècie que crec que és, m'he permés passar-vos una imatge del llibre dels estomòlegs Tolman i Lewington "Guia de las Mariposas de España y Europa" editada per Lyns edicions... on hi he pintat amb lila una línia que correspondria a les parts trobades a Ternelles dissabte passat.
Imatge

Be, ja està... ja vos ho he passat...

;-))

Arrecereu-vos, que fa fred...!!

Pere
Avatar de l’usuari
Samuel Pinya
Member
Entrades: 211
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:12 pm
Ubicació: AEN

Entrada Autor: Samuel Pinya »

Bones

Personalment no veig cap dubte, unicament que les fotos parcials semblen de la cara ventral i la foto de l'exemplar sencer és de la cara dorsal.

Per lo demés jo la donaria com a monarca, però bé com diu en Pere, a veure que diuen els experts.

Una aferrada

Sam
Avatar de l’usuari
Xavi
Member
Entrades: 583
Membre des de: dc. gen. 09, 2008 11:08 am
Ubicació: a ca meva

Entrada Autor: Xavi »

Efectivament és una monarca. Però què extrany trobar-la a Ternelles amb aquest fred i en aquesta època.
El montatge que has fet Pere, crec que no és del tot correcte ja que l'ala posterior pertany a l'altre banda, has posat la cara superior de l'ala anterior junt amb la cara inferior de l'ala posterior contrària. Però bé, ja és més que suficient. Bona feina.
No podem fer res més que tenir esperança en la seva observació i possible captura durant el Butterfly Monitoring Scheme. Seran molts de transectes i bastants voluntaris durant varis mesos els que observaran papallones.
No sabem tampoc si aquests exemplars són escapats de captiveri o migrants perduts.
Xavier Canyelles.

"Entomos & Malakos"
Avatar de l’usuari
Samuel Pinya
Member
Entrades: 211
Membre des de: dl. gen. 07, 2008 5:12 pm
Ubicació: AEN

Entrada Autor: Samuel Pinya »

Bones Pere, crec que estaria bé que publiquessis aquestes observacions en forma de nota breu a qualque bulletí.

Crec que tenen un cert interés entomològic.

Bona feina.

Sam
Avatar de l’usuari
Naturalista - s'Albufera
Member
Entrades: 131
Membre des de: dc. juny 11, 2008 8:53 am

Entrada Autor: Naturalista - s'Albufera »

Hola Xavier, hola Samuel, hola a tothom

Doncs jo em pensava que havia col·locat els trossos com tocava...

;-))

Ja vaig dir que això de les papallones no és "lo" meu... de tota manera, estan ben guardats a s'Albufera.

Gràcies pel vostre parer. Nosaltres també ho pensem que és estrany, això, amb aquest fred...

Passarem les dades a Guillem Pons i ja estem fent els esborranys per veure si es pot publicar la troballa al Bolletí de la SHNB

Pere
Respon